Sunday, June 10, 2007

Inertia, bat-o vina


Din afara lucrurile se vad mai bine. Adica... romanii NU sunt mai prosti ca altii, ci doar mai modesti. Poate prostii nostri sunt mai prosti decat ai altora (adica, stai, asta e sigur), dar asta e alta poveste. Romania NU e murdara, avem atata loc curat incat altii vor sa-si exporte gunoiul la noi (vezi Napoli). Romania NU e saraca, sau cel putin refuz sa o vad asa atata timp cat o mahala din Brazilia e de doua ori cat Clujul. Daca ne raportam la medii mondiale, suntem intre aia tari. In loc sa-i lingem in fund pe toti si sa ne aplecam capul in fata tarilor (bogate), am putea sa privim macar o data la ceea ce avem: avem premii la Cannes, fete frumoase pe podiumurile din Milano, avem prime-balerine la Viena si scriitori premiati in Suedia, un relief de-i facem pe spanioli sa planga si o fauna cu care bagam Germania in buzunar, avem profesori ca nimeni altii si doctori care fac operatii in premiera mondiala cu aparatura de pe vremea lu peste, avem atat de multe si totusi vedem atat de putin.
Cand am fost in Galicia am mers la biroul de informatii turistice. Cand am spus ca sunt romanca, functionara s-a uitat la mine de parca aveam o boala contagioasa si a facut tot posibilul sa termine cat mai repede cu mine. Am fost complimentata pentru cat de bine vorbesc spaniola, dar cand mi-am mentionat nationalitatea, barbati in toata firea s-au retras de parca urma sa scot un cutit. Persoana cu care am impartit si painea si sarea timp de patru luni inca are prejudecati legate de toti romanii, iar cea mai buna recenzie pe care am primit-o a fost "Romania? How exotic!". Ce sa zic. Si dupa ce am umblat eu cu privirea in pamant si lacrimi in ochi si mi-am tot muscat buzele in ciuda, mi-am dat seama ca singura mi-o fac. Pot sa se uite la mine cum vor. Eu stiu cine sunt si de unde vin si nu am nevoie ca un spaniol autosuficient si care nu prea are mare merit pentru propriul nivel de trai sa ma faca sa-mi fie rusine de asta. La urma urmei, cei care au ajuns sa ma cunoasca au inceput sa ma iubesca asa si odata cu mine, sa fie interesati si in Romania. Am facut lobby, am spus povesti frumoase, am aratat poze si m-am laudat mult de atunci cu tara mea.
Nu o sa mancam cacatul altora numai pentru ca saracii nostri fura prin alte tari. Asa cum fura la ei au furat si la noi. Nici macar nu o sa-i stergem cu nasul la fund pentru ca le dau imigrantilor de lucru, la urma urmei au interesele lor s-o faca. Eu una nu le-as vinde nici hartie igienica, ca s-asa ei recicleaza la greu pentru ca nu mai au cu ce sa produca hartie. Romanul se descurca si in tufis, asa ca, dupa toate probabilitatile si legile evolutioniste, tot noi o sa populam Europa si peste cateva secole, pentru ca asa saraci, prosti si murdari, stim sa ne scoatem singuri din cacat.

No comments: